Pas & Tijn: Living the dream!

Thailand... A little inside information

Hallooo iedereen,

Inmiddels zijn we precies een maand op reis en kunnen we concluderen dat we Thailand een beetje hebben leren kennen. Voordat we naar Thailand gingen hoorden we van iedereen dat de mensen heel erg vriendelijk zijn. Dit is naar ons idee deels waar: er lopen hier inderdaad ontzettend vriendelijke mensen rond. Daarentegen lopen hier ook verschrikkelijke mensen rond die toeristen als niets anders zien dan vulling voor hun eigen portemonnee. Een ander verhaal waar iedereen gelijk mee aanwam is dat het zo ontzettend goedkoop is in Thailand. Je zou voor 10euro van A naar B kunnen vliegen en voor 2euro een vijfgangen diner kunnen eten. In vergelijking met Nederland is het inderdaad ook heel goedkoop in Thailand, maar zo sprookachtig als bovenstaande verhaaltjes hebben wij ze nog niet meegemaakt. Een gemiddelde Thaise maaltijd kost 2,50. Voor iets buitenlands als een pizza, pasta of burrito betaal je snel tussen de 5 en de 10 euro. Drinken is heel goedkoop, zolang het geen wijn is: een fles wijn is hier duurder dan een gemiddelde maaltijd voor twee personen. Beetje jammer ;)
Verder is het woord 'inefficientie' wel een sleutelwoord voor ons in Thailand. Het is goed zichtbaar dat Thailand een land in ontwikkeling is: ze proberen het wel, maar het gaat allemaal niet even logisch. Zo werken er gemiddeld vijftien mensen in een restaurant waar twee tafels bezet zijn, wat ertoe leidt dat iedereen zich verveeld, ze elkaar van het werk houden en je uiteindelijk nog tien minuten moet zwaaien voor iemand door heeft dat je de rekening wil. We hebben nog een aantal 'uit eten in Thailand' feitjes voor jullie opgesomd:
- De gerechten die volgens de bediening 'not very spicy' zijn, zijn in vele gevallen dermate heet dat je zweetklieren openen en je neus gaat lopen.
- Het eten wordt nooit tegelijk opgediend. In de maand dat we hier zijn hebben we twee keer tegelijkertijd ons bestelde eten op tafel gekregen.
- In ieder Thais gerecht lijkt minimaal 1 ui verwerkt te zijn, gesneden in stukken zo groot als je pink.
- Niet wereldschokkend, maar wel apart: we verdenken de Thaise mensen ervan een ongeschreven regel te hebben die zegt dat komkommer gekarteld gesneden moet worden. Het maakt niet uit waar je het besteld, in een luxe restaurant of een krotje langs de weg... De komkommer is overal gekarteld gesneden.

Na alle feitjes over eten... Nog wat meer feitjes over Thailand in het algemeen. Zo rijden de mensen hier links en is de verkeerssituatie op de meeste plaatsen levensgevaarlijk. Het bewijs hiervan hebben we helaas gezien toen we Patong binnenreden en daar direct een man (bijna) dood op z'n buik naast zn scooter zagen liggen. Tussen dit levensgevaarlijke verkeer lopen overal honden en katten op straat. Reclame maken voor bokswedstrijden of iets dergelijks gaat niet via de radio/tv/krant; er rijden kleine vrachtautootjes met speakers door de straten om elke dag de hele dag te vertellen wanneer de volgende wedstrijd is. Je moet op de meeste plekken je schoenen uit doen voor je ergens naar binnen stapt. wat ertoe leidt dat je slippers aan het eind van de dag schoner zijn dan je voeten. De Thaise mensen leven op straat: boodschappen worden bijna niet gedaan bij de supermarkten (daar komen ze voornamelijk voor een snack) maar bij stalletjes die overal langs de wegen staan opgesteld. Hiernaast lijkt het voor Thaise mensen onmogelijk om werk en prive gescheiden te houden: op iedere werkplek zie je hele families leven.

Dan nu een klein stukje over ons... Misschien ook leuk om te lezen ;)
We vermaken ons nog prima! We hebben inmiddels een beetje rust gevonden en beseffen dat het niet erg is om een dag niks te doen. Na ons Kuala Lumpur avontuur hebben we een paar dagen in Patong doorgebracht, waar we een avond uit zijn geweest met de 'eigenaar' van het guesthouse waar we verbleven. Hij nam ons mee naar the place to be in Patong: een enorme straat met links en rechts tientallen barren. Een soort Salou in het kwadraat, maar dan met sekstoerisme en ladyboys (vrouwen die eigenlijk mannen zijn, maar in vele gevallen mooier zijn dan de gewone Thaise vrouw). Bizar om te zien hoeveel Europese mannen van middelbare leeftijd zich vergrijpen aan de Thaise jonge vrouwen (en ladyboys). Heel smerig.
Na Patong zijn we voornamelijk aan het eilandhoppen. We hebben Koh Phi Phi, Koh Lanta, Koh Samui en Koh Tao (waar we nu zijn) inmiddels bezocht. De levenswijze op de eilanden bevalt ons wel, de sfeer is wat meer relaxed en de lokale bevolking is (over het algemeen uiteraard) vriendelijker dan de bevolking in de stad. Zo hebben we op Koh Lanta heel lang gepraat met een masseur die z'n hele leven al op het eiland woont. Hij vertelde ons over de tsunami en dat die 'gelukkig' maar 30-40 levens had geeist op Koh Lanta. Het was indrukwekkend om z'n verhaal te horen, hij liet ons zien tot hoever de zee terugtrok op het moment tussen de eerste en tweede golf en vertelde hoe een klein Engels jongetje werd meegesleurd door de eerste golf en als een wonder met de tweede golf weer mee terugkwam.

Onze dagen op de eilanden zien er niet spectaculair uit. In bijna alle gevallen genieten we met mooi weer van de zon, de zee en het strand maar we moeten toegeven... we hebben best veel bewolking en zelfs regen gehad op de eilanden. De andere dagen huren we vaak een scooter om het eiland te verkennen. Vaak gaan we dan naar dingen die op de kaart of in de Lonely Planet staan aangegeven, zoals watervalletjes, tempels of zelfs een gemummificeerde monnik.

We overwegen om ons duikbrevet te halen op Koh Tao en dan richting het vaste land te gaan, om rustig weer richting Bangkok te gaan. Hier zullen we ook met kerst verblijven om de 28e naar Australie te vliegen.

Bedankt voor al jullie leuke reacties, vinden we heel leuk om te lezen!
Geniet allemaal van de gezellige decembermaand :)

Veel liefs!

p.s. de nieuw geuploade fotos staan tussen de vorige dus staan nu op volgorde van tijd

Joost, Ilona en Kim

Wat weer een prachtig verslag! Het is zo leuk geschreven, waardoor we echt een beeld erbij krijgen hoe jullie het beleven. Heerlijk dat jullie zo genieten!
Wij wensen jullie alvast een heel mooi kerstfeest aan de andere kant van de wereld! We denken aan jullie!
liefs uit het kanonweistraatje!

Josina

Schatjeeeeees! Leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven en wat jullie van Thailand vinden! Ik word heel jaloers van jullie avonturen! Veel plezier de komende tijd en alvast een hele fijne kerst, weer eens wat anders dan storm en regen in nederland ;) Pas goed op elkaar en blijf lekker genieten.. Dikke kus!

Magda

Hey, leuk om te lezen dat jullie oa op Koh Lanta geweest zijn. Toen wij er waren hadden ze maar 1 CD: van de Red Hot Chili Peppers, welke is het nu? En inderdaad, dat van die gekartelde komkommers en reclames voor bokswedstrijden komt me heeeel bekend voor :)

Geniet verder, ik blijf jullie verhalen volgen (leuk geschreven trouwens)

Elsje

Ha liefjes
Leuk om weer zo'n gezellig reisverslag te lezen en wat foto's van jullie te zien.
Enne Pascal nog een keer gefeliciteerd, want ons "kaartje" is blijkbaar niet aangekomen. Veel liefs en dikke knuffels

Ineke

Dag schatjes,
Echt super leuk om te lezen en aan de foto's te zien, dat jullie het leuk hebben en vooral genieten! Nog gefeliciteerd met je verjaardag! Enjoy! Tot het volgende verhaal. Kusje!

Marcel vd Wart

Hihi,

Jaa die inefficiëntie van die luitjes daar is af en toe tenenkrommend, maar wellicht creëren ze daar op die manier banen. lekker Spicy idd. Pascal inmiddels kan je goed Thais koken denk ik? Dan mag je een x echt iets spicy maken! de beruchte ladyboys, 90% van de klanten zijn allemaal zakenlieden die voor "werk" naar azie moeten en zich denken te vergrijpen aan een vrouw... idd echt sip om te moeten zien en de verhalen te moeten horen. maar in het zakenleven schijnt het echt zo doodnormaal te zijn. Hebben jullie inmiddels je duikbrevet gehaald? wel doen he? je krijgt er spijt van als je het niet doet!

Wim Houmes

Prettige Feestdagen en nu op naar de Aussis

Ria de Visser

Heb weer genoten van het verhaal en wat een leuke kerstkaart zag ik bij Els en Dick, met de kerstmuts op in de zon! Fijne feestdagen en ben benieuwd naar jullie belevenissen in Australië.

Fred van Anrooy

Leuke en mooie reisverhalen, vanuit hat regenachtige Zeeland wens ik jullie een Mooi, Gelukkig en Gezond 2012 toe, groet Fred

Elly

Hoi jongelui, eerst eens even dit: wens jullie een goed, voorspoedig en vooral een verdere mooie reis toe. Ik geniet, net als anderen, van jullie verslagen en als ik de foto,s zie in dat mooie weer ben ik best een beetje jaloers. Geniet van de mooie landschappen de mensen en ook een beetje van het eten!

groeten Elly

Tanja

Hallo Martijn en Pascal,
Vanuit Domburg wensen we jullie een goed en tevreden 2012. Geniet ze!
Groetjes Huib en Tanja